Antall Besøkende:251492


Tariffavtale Login OCS
12 rigger kjemper for å unngå opplag
Hele 12 rigger på norsk sokkel går en nervepirrende høst og vinter i møte. De har kontrakter som snarlig går ut og må vinne nye oppdrag for ikke å havne i opplag.
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 
– «Kielland»-ulykken kunne vært unngått om inspeksjonen hadde funnet sted
 Rundt seks måneder før norgeshistorien verste industriulykke skal operatørselskapet Phillips Petroleum ha nektet plattformsjefen på «Alexander L. Kielland» å foreta inspeksjon av stagene under vann. Dette kommer fram i et vitneavhør og i en klage til Riksadvokaten i 1986

 av Tor Gunnar Tollaksen / Stavanger Aftenblad


– Kaptein Torstein Sæd kom tilbake igjen til «Alexander L. Kielland» og sa at han hadde fått beskjed av den amerikanske sjefen for Phillips Petroleum Company Norway på Edda om at Phillips Petroleum Company Norway ikke gikk med på at man tok gangwayen og foretok den inspeksjonen som var planlagt. Han var nokså oppgitt og nedslått, heter det i et godkjent vitnemål fra Leif Barkved, en av «Kiellands» maskinsjefer.

Nederst i artikkelen kan du lese maskinsjefens vitnemål som ble signert under ed.

Vitnemålet ble nedtegnet og godkjent 7. mars 1986 da den tidligere maskinsjefen var i kontakt med advokat Pål Mitsem i forbindelse med en erstatningssak i Stavanger Byrett. Vitnemålet som Leif Barkved skrev under og avla ed på ble erklært overfor notarius publicus ved Stavanger Notaralembete.

Den signerte forklaringen ble brukt i forbindelse med en klage om manglende etterforskning som Pål Mitsem sendte til Riksadvokaten 31. mai 1986. Klagen ble ikke arkivert av Mitsem selv, men fantes i et privat arkiv til journalist Terje Johansen som «Kielland»-forskere på Universitetet i Stavanger nå har overtatt.

Hevdet Mitsem gikk for langt

Aftenbladet skrev 15. mai 1986 at statsadvokat Åsmund Norheim i Stavanger ikke så bort fra at deler av «Kielland»-ulykken måtte granskes på nytt som følge av de nye opplysningene til maskinsjefen. I den artikkelen kom det fram at maskinsjefen skal ha vært redd. Dagen etter, 16. mai 1986, sa maskinsjefen til Aftenbladet at Pål Mitsem hadde trukket uttalelsene lengre enn det var grunnlag for. Han avviste blant annet at han hadde vært redd om bord på «Kielland».

«…Jeg kjenner ikke til at den tidligere plattformsjefen på «Kielland» skal ha vært redd for en ulykke, og jeg har heller aldri hørt før at oljeselskapet Phillips nektet til å medvirke til at «Kielland» ble undersøkt. Her er ting tillagt meg som jeg aldri har sagt, uttalte maskinsjefen.

 
 
 
 
 


   
   Del på:         
 
email email
Arkiv
  • Offshore-flygninger ...
    All helikoptertrafikk til og fra oljeplattformer er innstilt i Nordland fredag ...
  • Regelendringer for d...
    Regelverket for dagpenger ble endret 1. juli. – Den viktigste endringen f...
  • Ny jobb til Island I...
    Skal bore brønn på Duncan-prospektet i Nordsjøen.
  • TRANSOCEAN ARCTIC IG...
    Wintershall Dea har startet boringen av de fire produksjonsbrønnene til Dvalin-f...
  • Saipem 7000 løftet D...
    Etter to og et halvt års byggearbeid, ble den 3500 tonn tunge Dvalin-modulen lø...
  • Vår Energi frister m...
    Vår Energi skal bore 16 brønner knyttet til Balder Future-prosjektet. 15 produs...
  • To milliarder kroner...
    OKEA vil elektrifisere Draugen. På den måten flytter selskapet CO2-utslippene f...
  • -STRAKS KLAR FOR NYE...
    Island Innovator er straks klar for nye oppdrag. Riggen har lagt til kai på Han...
  • «Deepsea Stavanger» ...
    Odfjell Drilling signerte torsdag en kontrakt med Total for arbeid utenfor Sør-A...
  • Klart for Blues fest...
    Industri Energi har bevilget 50.000 kroner til årets Notodden Blues Festival 1....
 
 - Kabura/Publisher  1.0  | levert av iT Løsninger no as.