Antall Besøkende:217276


Tariffavtale Login OCS
Statoil dømt til å betale 4 mrd.
Riggselskapet COSL gikk til sak for å få erstatning for tapet etter at Statoil sa opp kontrakten for riggen «COSL Innovator» skriver hegnar.no
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 
Så langt unna er de gamle riggene å komme seg på jobb igjen
BAKGRUNNSARTIKKEL AV JOHN ØKLAND, Petro.no
 

Etterspørselen har nå tatt seg såpass opp at det er utsolgt for varme rigger i Nordsjøen.

Da er det vel bare å re-aktivere noen gamle rigger fra opplag? Eller er det så enkelt?

Det har skjedd mye positivt i riggmarkedet de siste månedene. Bare den siste uken er det meldt om tre viktige hendelser.

  • Faroe gir kontrakt til Transocean Arctic for én brønn pluss opsjon.
  • Awilco Drilling vil bygge minst en rigg for norsk sokkel.
  • Statoil gir West Phoenix kontrakt for fire brønner i Norge og UK.

Dette kommer på toppen av at det er delt ut syv riggkontrakter for arbeid på norsk sokkel siden nyttår.

De varme riggene er med andre ord fullbooket.

Da skulle jo duk og dekket bord være klart for noen av de gamle traverne.

Eller vent nå litt.

Riggene vi snakker om er:

  • Bideford Dolphin  – smart stacked SPS 2019
  • Borgland Dolphin  – smart stacked SPS 2021
  • Maersk Reacher – varm (opplag siden juli 2016) SPS 2019
  • Rowan Norway – varm (opplag siden oktober 2017) SPS 2021
  • Stena Don – varm (opplag siden november 2016)  SPS 2020
  • Scarabeo 5 – kald (opplag siden juli 2017) SPS 2018
  • Songa Dee – kald (opplag siden september 2016) SPS 2019-2022
  • West Alpha – kald (opplag siden juli 2017) SPS 2019
  • West Epsilon – kald (opplag siden oktober 2016) SPS 2020
  • Polar Pioneer – kald (opplag siden desember 2015) SPS 2019
  • Bredford Dolphin – kald (opplag siden desember 2015) SPS 2017
  • West Venture – kald (opplag siden august 2015) SPS 2020
  • Songa Delta – kald (opplag siden november 2016) SPS 2017
  • Songa Trym – kald (opplag siden november 2015) SPS 2018
  • West Navigator – kald (opplag siden desember 2014) SPS 2015

For de fleste av disse virker veien tilbake på sjøen fortsatt lang. Det er flere forklaringer på det.

Mange av disse riggene vil det koste en god del penger å re-aktivere og klasse. Denne kostnaden må de tjene inn i nye avtaler. Her viser fort kalkulatoren røde tall.

Se for deg følgende regnestykke, med Songa Dee som eksempel:

Riggen hadde, like før den gikk i opplag en operasjonskost på 111.000 dollar dagen. Riggen må gjennom klassing neste år og i tillegg kommer andre reaktiveringskostnader. Gitt at det vil koste 100 millioner dollar å gjøre riggen klar for boring igjen, skal dette fordeles ut over kontraktstiden i en ny avtale.

 


   
   Del på:         
 
email email
Arkiv
  • -NY STATOIL KONTRAKT...
    Odfjell Drilling er tildelt en intensjonsavtale for videre leie av Deepsea Atlan...
  • Tidligere Shell-ansa...
    Mannen hadde inngått en avtale med selskapet om å fratre sin stilling ved fylte ...
  • Det er gjort gass/ko...
    Brønnen er boret om lag 5 kilometer nordvest for Morvin-feltet i midtre del av N...
  • Til mellomklassing v...
    Transocean har igjen valgt Averøy Industripark i forbindelse med at Songa Enable...
  • Full oversikt over r...
    Klasse- og vedlikeholdsmarkdet for rigger i Norge tar seg opp de neste to årene....
  • PTIL pålegger Transo...
    Petroleumstilsynet har gitt pålegg til Transocean etter tilsyn med styring av be...
  • Så langt unna er de ...
    BAKGRUNNSARTIKKEL AV JOHN ØKLAND, Petro.no
  • -EN EKSTRA BRØNN PÅ ...
    Statoil utøver en opsjon og booker Deepsea Bergen inn for ytterligere én br...
  • Oppdatert oversikt o...
    Petro.no holder deg oppdatert på kommende letebrønner på norsk sokkel.
  • Norog: – Ti bedrifte...
    Norsk olje og gass har gjennomført en spørreundersøkelse blant 10 av de størst...
 
 - Kabura/Publisher  1.0  | levert av iT Løsninger no as.